תואר שני

התלמוד עומד בבסיס התרבות היהודית לדורותיה. התלמוד הוא תיעוד טקסטואלי של דיוני חז"ל בנושאי הלכה, פילוסופיה ופרשנות תנ"ך שהתנהלו במשך דורות. הוא בנוי כפירוש למשנה ששזורים בו סיפורי אגדה, דברי חוכמה ועצות מעשיות לחיים. כל המקורות והתקופות השונות הנלמדים ונחקרים בתואר שני במחלקה בגישה ביקורתית, בעיון מעמיק ומתוך התייחסות להיבטים היסטוריים, פילולוגיים, ספרותיים ומשפטיים.

למה כדאי ללמוד במחלקה לתלמוד ותושב"ע?

  • המרצים במחלקה נמנים עם החוקרים המובילים בתחומם בעולם
  • למחלקה הסכם שיתוף פעולה עם Yeshiva University בארה"ב המאפשרים לסטודנטים ללמוד קורסים מאוניברסיטה זו.
  • אנשי הסגל מחויבים ומסורים להצלחתך, באמצעות יחס אישי והדרכה צמודה הם יוודאו עמידתך בדרישות הגבוהות ומימוש מלוא הפוטנציאל הלימודי והמחקרי שלך.

סטודנטים וסטודנטיות יוכלו לשלב בתואר לימודים לתעודת הוראה. תעודה זו ממקנה הזדמניות תעסוקה ומאפשרת לבוגרים להשתלב במערכת החינוך בהוראת תושב"ע וכן במוסדות להשכלה גבוהה כמרצים וכחוקרים.

תואר שני ללא תזה

תואר שני בתלמוד ותושב"ע מסלול ללא תזה מיועד לאלה שרוצים להרחיב את הידע מבלי להתמקד במחקר

דרישות לתואר:

  • התואר כולל כתיבה של שני סמינריונים, המיועדים לתואר השני אצל שני מורים שונים שהם 8 נ"ז.
  • קורסים המיועדים לתואר השני 28 נ"ז.
  • תואר שני ללא תזה בתלמוד ותושב"ע כולל קורסים בהיקף של 36 נ"ז. וקורסי יסוד בהיקף של 4 נ"ז.
  • כל תלמיד יחויב במשך שנות לימודיו לתואר בבחינת בקיאות אחת. לפרטים ראו מידע על בחינת בקיאות.

חלק מהקורסים נלמדים באופן פרונטלי וחלק מתוקשבים או בזום.

תואר שני בתלמוד ותושב"ע במסלול ללא תזה נמשך שנתיים, אך ניתן לסיים בשנת לימודים אחת, בצירוף קורסים מתוקשבים.

סטודנטים וסטודנטיות יוכלו לשלב בתואר לימודים לתעודת הוראה. תעודה זו ממקנה הזדמניות תעסוקה ומאפשרת לבוגרים להשתלב במערכת החינוך בהוראת תושב"ע וכן במוסדות להשכלה גבוהה כמרצים וכחוקרים.

תנאי הקבלה:

  1. תואר ראשון (ממוסד אקדמי מוכר) בציון ממוצע של לפחות 76. 
  1. מועמדים שלא למדו תלמוד לתואר ראשון יוכלו להתקבל לתכנית ויחויבו בקורסי השלמה בהתאם לרקע לימודיהם. 
  1. החלטות סופיות בקשר לקבלה למסלול לתואר שני הן בסמכות בית הספר ללימודים מתקדמים. 

שאר תנאי הקבלה הם לפי תנאי הקבלה של האוניברסיטה.

תואר שני עם תזה

תואר שני בתלמוד ותושב"ע מסלול עם תזה מיועד לאלה שרוצים להרחיב את הידע ולהתמקד במחקר

דרישות לתואר:

  • התואר כולל כתיבה של שתי עבודות סמינריוניות בממוצע 90 ומעלה, המיועדים לתואר השני אצל שני מורים שונים שהם 8 נ"ז. במקרים יוצאי דופן של ממוצע נמוך יותר, ניתן יהיה להמשיך במסלול מחקרי, אך ורק באישור ראש המחלקה.
  • היקף הקורסי הבחירה בתואר השני 16 נ"ז 
  • השתתפות בסמינר המחלקתי המתקיים פעם בחודש.
  • כתיבת עבודת התזה.
  • קורסי יסוד בהיקף של 4 נ"ז.
  • כל תלמיד יחויב במשך שנות לימודיו לתואר בבחינת בקיאות אחת. לפרטים ראו מידע על בחינת בקיאות.

חלק מהקורסים נלמדים באופן פרונטלי וחלק מתוקשבים או בזום.

סטודנטים וסטודנטיות יוכלו לשלב בתואר לימודים לתעודת הוראה. תעודה זו ממקנה הזדמניות תעסוקה ומאפשרת לבוגרים להשתלב במערכת החינוך בהוראת תושב"ע וכן במוסדות להשכלה גבוהה כמרצים וכחוקרים.

תנאי הקבלה:

  1. תואר ראשון (ממוסד אקדמי מוכר) בציון ממוצע של לפחות 76. 
  1. מועמדים שלא למדו תלמוד לתואר ראשון יוכלו להתקבל לתכנית ויחויבו בקורסי השלמה בהתאם לרקע לימודיהם. 
  1. החלטות סופיות בקשר לקבלה למסלול לתואר שני הן בסמכות בית הספר ללימודים מתקדמים. 

שאר תנאי הקבלה הם לפי תנאי הקבלה של האוניברסיטה.

דוח התקדמות לתלמידי מחקר יש להגיש 3 פעמים בשנה:

  • תחילת סמס' א' (למעט בשנה א')
  • תחילת סמס' ב'
  • תחילת חודש יולי

אנא מלאו בקצרה את הפרטים הרלוונטיים בצורה ברורה ומובנת על פי הסעיפים בטופס.

במקרה של היעדר התקדמות במחקר או קשיים כלשהם אחרים, יש לפרטם בסעיף האחרון.

את הדוח יש להגיש בדוא״ל למנחה העבודה ולמזכירות המחלקה.

שלבי עבודת התזה:

הצעת המחקר

התקשרות והתחייבות לעבודה עם מנחה, וגיבוש נושא מחקר:

תקופה: שנה א' עד סוף סמס' ב'

  • רשימת המנחים/ות ותחומי המחקר

פרופ' ברק כהן : הכרונולוגיה וההיסטוריוגרפיה של אמוראי בבל, דרכי הלימוד של אמוראי בבל, כללי התלמוד


פרופ' אהרן עמית:  חקר הבבלי והירושלמי, תולדות הנוסח והעריכה של ספרות חז"ל, חקר היוונית בספרות חז"ל, הנצרות הקדומה


פרופ' פנחס רוט: תולדות ההלכה, ספרות הראשונים, יהדות אנגליה , בימי הביניים, יהדות פרובנס בימי הביניים, כתבי יד עבריים


פרופ' ארנון עצמון: ספרות חז"ל - בעיקר אגדה ומדרש, ביקורת נוסח,  מסורות ועריכה, מהדורה מדעית למדרש אסתר רבה


פרופ' יהודא גלינסקי: הלכה בימי הביניים, מנהגי צדקה, הגותם הדתית של בעלי הלכה, כתב יד ודפוס


ד"ר בנימין קצוף: ספרות ההלכה של חז"ל , ספרות הגאונים, מסורות הנוסח של התוספתא, זיקתה של התוספתא לחיבורי חז"ל האחרים, לימוד ומסירה בימי הביניים, תולדות התפילה, תולדות ההלכה, רשתות ציטוטים בספרות הרבנית (מדעי הרוח הדיגיטלים)


ד"ר איילת הופמן- ליבזון: תלמוד בבלי, הלכה תנאית, התפתחות ההלכה.


ד"ר חיים בורגנסקי: התפתחות ההלכה, הלכה בת זמננו

  • בעת ההתקשרות יש למלא טופס התקשרות עם מנחה לעבודת תזה

 

כתיבת הצעת מחקר:

תקופה: שנה א', עד סוף סמסטר ב׳  (כולל חופשת הקיץ)

  • הנחיות מפורטות לגבי כתיבת הצעת המחקר ניתן למצוא בתקנון בית הספר ללימודים מתקדמים.
  • היקף הצעת המחקר יעמוד על 10 עמודים ולכל היותר 15 עמודים (לא כולל עמודי שער ורשימת מקורות).
  • הצעת המחקר תיבדק ותאושר על ידי המנחה.
  • ניתן לקבל דוגמאות להצעת מחקר במחלקה.

 

הגשת הצעת מחקר לאחר אישור המנחה:

תקופה: שנה ב' עד סוף סמס' ב

יש להגיש את הצעת המחקר בדוא"ל למזכירות המחלקה: Talmud.dept@biu.ac.il

ההגשה תכלול:

  1. קובץ הצעת המחקר המאושרת על ידי המנחה.
  2. טופס הצעת תכנית לעבודת המחקר לתואר שני הנמצא במאגר הטפסים של התואר השני באתר בר אילן שלי.
  3. אישור ועדת אתיקה (במידה ונדרש).

ההצעה תועבר לשיפוט של שופט/ת פנימי/ת (או שני שופטים, בהתאם למדיניות המחלקה) מהאוניברסיטה

תיקון הצעת המחקר:

תקופה: בתוך חודש מקבלת המשוב על הצעת המחקר

  1. יש לתקן את הצעת המחקר תוך התייחסות למשוב של השופט/ת.
  2. יש להגיש את הצעת המחקר המתוקנת בדוא"ל למזכירות המחלקה: Talmud.dept@biu.ac.il
  3. ההגשה תכלול:

     - קובץ הצעת מחקר מתוקנת.

     - טופס תיקונים להצעת מחקר, הנמצא במאגר הטפסים של התואר השני                באתר בר אילן שלי.

  1. מזכירות המחלקה תעביר את כל הנ"ל לדיון בבל"מ.

ביצוע המחקר

איסוף הנתונים:

תקופה: שנה ב', עד סוף סמסטר א׳

לאחר קבלת אישור על ההצעה מביה"ס ללימודים מתקדמים ניתן להתקדם בהתאם למתווה שבהצעה.

ניתן להתחיל באיסוף נתונים עוד בטרם אושרה הצעת המחקר ובהינתן אישורי ועדות אתיקה.

 

עיבוד הנתונים וכתיבת העבודה:

תקופה: שנה ב', עד סוף סמסטר ב׳ (כולל חופשת הקיץ)

הגשת המחקר

הגשת עבודת המחקר לאישור:

תקופה: שנה ב', עד סוף סמסטר ב׳ (כולל חופשת הקיץ)

  • לאחר אישור המנחה יש לשלוח את הקובץ הסופי של העבודה בדוא"ל למזכירות המחלקה: Talmud.dept@biu.ac.il

העבודה תועבר לשופט/ת פנים או שניים, חבר/ת סגל האוניברסיטה, או מרצה חוץ שקיבל אישור בל"מ.

תיקון עבודת המחקר:

תקופה: בתוך חודש מקבלת חוות דעת השופט/ת

לאחר קבלת חוות הדעת השופט/ת, על הסטודנט/ית לתקן את העבודה ולהגיש למחלקה עבודה מתוקנת.

מבחן בעל-פה:

  • הסטודנט/ית י/תיבחן בעל-פה בפני ועדה שתמונה על ידי הוועדה המחלקתית לתארים מתקדמים.
  • בוועדה ישתתפו המנחה, שופט/ת או שני שופטי פנים,  ויו"ר הועדה.
  • בבחינה י/תציג הסטודנט/ית את תוצאות המחקר וחידושיו, תוך הפגנת בקיאות בנושא הנחקר וידע כללי בתחום הדעת.
  • לאחר הבחינה ייתכן ויידרשו תיקונים נוספים של עבודת התזה. על הסטודנט/ית לבצעם בטרם הגשת הגרסה הסופית של העבודה.

ציון העבודה ייקבע על ידי חברי/ות וועדת הבחינה, בשיתוף עם מנחה העבודה.

הגשה סופית:

על הסטודנט/ית למלא אחר ההנחיות הנוגעות להגשת עבודת המחקר לאחר אישורה ומתן הציון, המצויות בתקנון בית הספר ללימודים מתקדמים.

 

הערות נוספות

 

תוכנית "אגדתא" - תואר שני למורים

כותרת לתוכנית אגדתא

האגדה מפגישה אותנו עם אוצר הדעת של עם ישראל. היא נוגעת לכל מרחבי החיים – האישיים המשפחתיים והלאומיים. כיצד התמודדו חכמים עם משברים אישיים או לאומיים? מי היו פגועי נפש, וכיצד התמודדו איתם חכמים? מי הם ה״כופרים״? מה היה יחס חכמים לחטאי האבות? כיצד מופיעים מדרשי חז״ל בזוהר ובקבלה? ועוד נושאים מרתקים נלמדים בתוכנית אגדתא: תואר שני מסלול מורים בתורה שבעל פה בתחום האגדה.

תאריך פתיחת התוכנית:

אוקטובר 2024

למי מיועדת התוכנית?

למורים במערכות החינוך בכל המקצועות. אין צורך בידע מוקדם.

מבנה התוכנית

ניתן לרכז את הלימודים בשנה אקדמית אחת (2 סמסטרים). התוכנית מתאימה למורים בשנת שבתון, בארץ או בחו״ל.

תנאי קבלה:

בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה בממוצע של 76% לפחות 

מה מיוחד בתוכנית?

  • לימוד היברידי רב-תחומי ממרצים בעלי שם בין-לאומי
  • אפשרות למסלול לימודים מהיר במשך שנה אחת
  • מיועד למורים במערכות החינוך בכל המקצועות ולקהל הרחב, ואין דרישה לידע מוקדם
  • קורסים מרתקים וחווייתיים בנושאי לימוד רלוונטיים לימינו
  • במסגרת התואר ניתן ללמוד עד 3 קורסי בחירה בתחום האגדה מחוץ למחלקה, שנבחרו ע"י המחלקה. 
  • מלגות למתאימים*

מה יוצא לנו מזה?

  • שדרוג שכר לעובדי מערכת החינוך ומגזרים ציבוריים נוספים
  • רכישת מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית ויכולת ביטוי גבוהה בכתב ובעל-פה
  • העשרה בנושאי הלימוד רלוונטיים ואקטואליים לזהות היהודית העכשווית
  • מפגש חווייתי ובלתי אמצעי עם העושר של ספרות האגדה