ציפור מהאגדות: ציורי בת היענה בבתי הכנסת, ד"ר צבי אורגד, אוניברסיטת בר אילן
במסגרת הכנס השנתי של המחלקה לתלמוד, תשפ"ה עיונים בתלמודים, תפילה ואגדה,
המושב השלישי: האגדה בהקשרה הרחב –מושב במסגרת תוכנית "אגדתא"
ד"ר צבי אורגד עוסקת בציורי בת היענה שנמצאו בבתי כנסת מתחילת העת החדשה במרכז אירופה ובמזרחה. ציורים אלו מתבססים על סיפורים אגדתיים, במיוחד האגדה על שלמה המלך והשמיר, המספרת כיצד שלמה השיג את השמיר דרך תרנגול הבר לבניית בית המקדש. בעוד הטקסטים היהודיים מזכירים את תרנגול הבר, מסורות נוצריות ייחסו את הסיפור לבת היענה. אמני בתי הכנסת, שהושפעו ממקורות יהודיים, נוצריים ופגאניים, תיארו את בת היענה כשהיא אוחזת בזוחל (המייצג את השמיר) או בפרסת סוס (המסמלת את יכולת העיכול של הציפור וחוזק). עבור הקהילות היהודיות הקטנות והכפריות בגרמניה, ציורים אלו שימשו מקור לנחמה ותקווה משיחית לבוא הגאולה ולבניין בית המקדש, משקפים את מצוקתם ושאיפותיהם.
המושב השלישי: האגדה בהקשרה הרחב –מושב במסגרת תוכנית "אגדתא"
ד"ר צבי אורגד עוסקת בציורי בת היענה שנמצאו בבתי כנסת מתחילת העת החדשה במרכז אירופה ובמזרחה. ציורים אלו מתבססים על סיפורים אגדתיים, במיוחד האגדה על שלמה המלך והשמיר, המספרת כיצד שלמה השיג את השמיר דרך תרנגול הבר לבניית בית המקדש. בעוד הטקסטים היהודיים מזכירים את תרנגול הבר, מסורות נוצריות ייחסו את הסיפור לבת היענה. אמני בתי הכנסת, שהושפעו ממקורות יהודיים, נוצריים ופגאניים, תיארו את בת היענה כשהיא אוחזת בזוחל (המייצג את השמיר) או בפרסת סוס (המסמלת את יכולת העיכול של הציפור וחוזק). עבור הקהילות היהודיות הקטנות והכפריות בגרמניה, ציורים אלו שימשו מקור לנחמה ותקווה משיחית לבוא הגאולה ולבניין בית המקדש, משקפים את מצוקתם ושאיפותיהם.
תאריך עדכון אחרון : 10/07/2025