דברי חתימה, פרופ' דוד הנשקה, אוניברסיטת בר-אילן
במסגרת הכנס השנתי של המחלקה לתלמוד, תשפ"ה עיונים בתלמודים, תפילה ואגדה,
המושב השני: לרגל צאתו לאור של הספר 'לבקש תפלה: תפילות הקבע בתלמודם של חכמים' מאת פרופ' דוד הנשקה
השינוי שחל בדעת הרמב"ם לגבי מצוות תקיעה בחצוצרות בין חיבוריו, ספר המצוות ומשנה תורה. בספר המצוות, מנה הרמב"ם את התקיעה על הקורבנות ואת התרועה בעת צרה כמצווה אחת. אולם, במשנה תורה, הוא הפריד ביניהן: תרועה בעת צרה נחשבה למצווה עצמאית, ואילו התקיעה על הקורבנות נכללה כפרט בדיני הקורבנות. המחבר מציין כי מניין המצוות המופיע בהקדמת משנה תורה עדיין משמר את שיטתו המוקדמת מספר המצוות, ונותר כ"שריד לשיטותיו הקודמות". בנוסף, מוצע שניסוח ספר המצוות עצמו נעשה בשני שלבים, כאשר החלק העוסק בתרועה בעת צרה נוסף מאוחר יותר. הדבר מדגים את חשיבתו הדינמית של הרמב"ם ונכונותו לשנות את דעתו.
המושב השני: לרגל צאתו לאור של הספר 'לבקש תפלה: תפילות הקבע בתלמודם של חכמים' מאת פרופ' דוד הנשקה
השינוי שחל בדעת הרמב"ם לגבי מצוות תקיעה בחצוצרות בין חיבוריו, ספר המצוות ומשנה תורה. בספר המצוות, מנה הרמב"ם את התקיעה על הקורבנות ואת התרועה בעת צרה כמצווה אחת. אולם, במשנה תורה, הוא הפריד ביניהן: תרועה בעת צרה נחשבה למצווה עצמאית, ואילו התקיעה על הקורבנות נכללה כפרט בדיני הקורבנות. המחבר מציין כי מניין המצוות המופיע בהקדמת משנה תורה עדיין משמר את שיטתו המוקדמת מספר המצוות, ונותר כ"שריד לשיטותיו הקודמות". בנוסף, מוצע שניסוח ספר המצוות עצמו נעשה בשני שלבים, כאשר החלק העוסק בתרועה בעת צרה נוסף מאוחר יותר. הדבר מדגים את חשיבתו הדינמית של הרמב"ם ונכונותו לשנות את דעתו.
Last Updated Date : 10/07/2025